Forbrukersuksess uten sidestykke

Etter et massivt forbrukerpress og en av fjorårets mest vellykkede kampanjer, har norske matprodusenter kuttet sitt palmeoljeforbruk med over to tredjedeler. Et resultat Regnskogfondet og Grønn Hverdag knapt turte drømme om ved kampanjestart for nøyaktig et år siden.

Handlepose med matvarer

Den miljøskadelige palmeoljen er i ferd med å forsvinne fra norske matvarer.

Da palmeoljeguiden ble lansert på NRK Forbrukerinspektørene i beste sendetid 25.januar, lot ikke responsen vente på seg. Flere hundre tusen nordmenn oppsøkte nettsidene til Regnskogfondet og Grønn Hverdag for å finne ut hvilke matvarer som kunne være skadelig for både regnskogen og helsa.

Over 20.000 nordmenn skrev under på oppropet om at de ønsker mat uten palmeolje, og mange lot både palmeoljerike sjokolader, taco-skjell, nudler og kjeks bli stående igjen i butikkhyllene.

Takket være engasjementet til både forbrukere og ildsjeler i matvarebransjen er den miljøskadelige palmeoljen borte fra hundrevis av norske matvarer. Mens forbruket av palmeolje i norske matvarer lå på 15 000 tonn i 2011, er det nå redusert med over to tredjedeler. Det betyr at hver nordmann nå får i seg én liter palmeolje i året, mot hele tre liter for bare halvannet år siden.

- Dette har gått over all forventning. Gjennom vår kampanje har norske forbrukere sagt tydelig i fra at de ønsker mat uten palmeolje. Mange matprodusenter oppgir det enorme forbrukerpresset som en viktig årsak til at de bytter ut palmeoljen, og vi vil derfor takke alle forbrukere som har støttet oss underveis, sier Anja Lyngsmark, kampanjekoordinator i Regnskogfondet.

Nugatti uten palmeolje

Palmeoljekampanjen har notert seg mange store seire i løpet av fjoråret. Sjokoladepåleggene fra Stabburet har lenge vært barnas, og kanskje voksnes, favoritt på brødskiva, men Nugatti og Sjokade inneholdt lenge opptil 25 prosent palmeolje. Det ble det slutt på våren 2012, og i fjor sommer fikk Stabburet Gullpalmen av Regnskogfondet og Grønn Hverdag for å ha kuttet ut all bruk av palmeolje i sin produksjon.

Mills utmerket seg også i fjor sommer med å fjerne hele 7000 tonn palmeolje fra sine matvarer. Så gjorde Fjordland grep og

fjernet palmeoljen fra produkter som Brelett, og Sørlandschips bestemte seg for å steke nøttene i solsikkeolje i stedet.

Også matprodusenten Tine bestemte seg tidlig for å fase ut 90 prosent av palmeoljen fra sine produkter i løpet av 2012, og har som mål å kvitte seg med de resterende prosentene i inneværende år. Også Toro har jobbet systematisk med å fjerne palmeoljen i flere år, og har sagt opp alle sine avtaler. NorgesGruppen er også med på laget, og Rema 1000 har lovet å kvitte seg med palmeolje i alle sine egne merkevarer i løpet av 2013.

Og på ettårsdagen for palmeoljekampanjen annonserte også kjeksprodusenten Sætre at de vil redusere bruken av palmeolje innen 2014.

- For mange av produsentene har det vært dyrt og teknisk utfordrende å bytte ut palmeoljen. Det er fantastisk at så mange nå likevel har fått det til. Dette sender kraftige signaler til leverandørene, og på vegne av regnskogen vil vi sende en stor takk også til disse bedriftene, sier Eidi Ann Hansen, kampanjeansvarlig i Grønn Hverdag.

Sjekk palmeoljeguiden for å se hvilke matvarer som fortsatt inneholder palmeolje, og hvilke som er uten.

Merking av matvarer

Det å være palmeoljefri har nå vist seg å være så viktig for matprodusentene at flere velger å bruke det aktivt i sin reklame. Som den ferdige pizzadeigen til Tine som erklæres palmeoljefri med stor skrift på emballasjen, noe som ble gjort kjent på reklameplass i flere av landets største aviser. Også Rimi heiv seg med på bølgen og lanserte sine nye brød uten palmeolje med store plakater i butikkene.

- Vi ser at mange produsenter som har byttet ut palmeoljen, nå merker varene sine med solsikke- eller rapsolje. Nye EU-regler gjør det forbudt å merke mat med samlebetegnelsene «vegetabilsk fett» og «vegetabilsk olje» fra og med desember 2014. Vi vil derfor oppfordre produsentene til å ta ansvar allerede nå, og merke matvarene ordentlig, sier Anja Lyngsmark.

Palmeoljefritt hotell og dyrepark

Heller ikke julekakene fikk slippe unna presset fra norske forbrukere. I førjulstida klarte nemlig pepperkakemannen – og pepperkakedama – og sette sinnene i kok da det ble avslørt at de fleste ferdige pepperkaker og deiger som fås kjøpt i butikkene inneholder palmeolje. Flere nordmenn valgte derfor å bake pepperkakene fra bunnen av, og lot de palmeoljerike pepperkakeboksene stå igjen i butikkhylla. Og allerede nå loves det at julebaksten i 2013 vil forbli palmeoljefri.

Regnskogfondet og Grønn Hverdag har hatt mange dyktige samarbeidspartnere underveis som har levert gode resultater. Quality Hotel Fredrikstad er blitt Norges første palmeoljefrie hotell, og Choice-kjeden skal gjøre alle sine hoteller palmeoljefrie i 2014. I tillegg har Norges største familiepark, Dyreparken i Kristiansand, tatt grep for å fjerne all palmeolje i maten de selger til sine over hundre tusener besøkende hvert år. Med så flinke foregangsbedrifter, vil det sannsynligvis bli enklere for andre å følge etter.

Internasjonal anerkjennelse

Med en nedgang i palmeoljeforbruket går Norge mot strømmen. Importen av palmeolje øker nemlig i resten av Europa.

- Tallene er oppsiktsvekkende. Importen av palmeolje bare øker og øker i alle andre land. Norge er så vidt jeg kan se, det eneste landet der importen går ned, sa nylig analytiker Siegfried Falk, som overvåker de globale markedene for oljefrø og vegetabilske oljer, til A-magasinet.

De unike resultatene her hjemme har ført til at flere internasjonale organisasjoner og medier har tatt kontakt med Regnskogfondet og Grønn Hverdag for å få oppskriften på suksessen. I løpet av våren 2013 vil kampanjen få sin del av det europeiske rampelyset da dokumentarfilmskaperen Diego Buñuel lanserer sin serie om ulike råvarers opprinnelse, deriblant palmeolje. Filmen er ventet å bli vist også på norsk tv i slutten av februar.

Mindre forbruk og bedre kontroll

Engasjementet har gitt Regnskogfondet og Grønn Hverdag muligheten til å belyse flere av problemene med palmeoljeindustrien, som at orangutangen står i fare for å bli utryddet på grunn av ekspansjonen av palmeoljeplantasjer og at flere lokalsamfunn blir fratatt landjorda og livsgrunnlaget sitt på ulovlig vis.

- Selv om nordmenn nå kan skryte på seg å være i verdensklassen hva forbrukerengasjement angår, så er problemene ved palmeoljeindustrien fortsatt reelle i Indonesia og Malaysia. Vi må derfor bruke mindre palmeolje og etter hvert få et kontrollsystem som sikrer at det vi bruker ikke ødelegger regnskog, sier Anja Lyngsmark.

Les flere nyheter om forbrukerstoff