REMA 1000 redder regnskogen
REMA 1000 nøyer seg ikke lenger med å fjerne palmeoljen fra butikkhyllene. Nå vil de også redde regnskogen på lag med Regnskogfondet.
Først fjernet butikkjeden all palmeolje fra egne merkevarer innen mat, før de tok engasjementet ett skritt videre og takket nei til en rekke nyheter fra andre matprodusenter fordi de inneholdt den regnskogødeleggende oljen. Med den nye samarbeidsavtalen med Regnskogfondet på plass er målet å bevare store områder med regnskog, og samtidig redusere globale klimagassutslipp.
–Vi er veldig glade for å kunne samarbeide med Regnskogfondet som er Norges viktigste aktør for bevaring av regnskog, og en aktør som virkelig gjør en forskjell i verden. Det er mye diskusjon om hva slags klimatiltak som virker og som kutter utslipp raskest globalt. Innsats for å bevare regnskog er utvilsomt noe av det viktigste vi som bedrift kan gjøre for å bremse klimaendringer og bevare biologisk mangfold, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.
Dette samarbeidet vil komme både regnskogen og menneskene som er avhengig av den til gode.
Næringslivet må med
Den stadige etterspørselen etter forbruksvarer som palmeolje og tropisk tømmer er en viktig årsak til at regnskogen raseres i hurtig tempo. Dersom man skal få redusert avskogingen er det viktig at næringslivet stiller strenge krav til verdikjeden, og gir forbrukerne muligheten til å handle miljøbevisst. Regnskogfondet er derfor begeistret for å få en av landets største dagligvarekjeder med på laget for å redde regnskogen.
– For å stoppe kreftene som ødelegger regnskogen, må vi ha næringslivet med på laget. REMA 1000 har vært ledende i å fjerne palmeolje i egne merkevarer, og dette samarbeidet vil komme både regnskogen og menneskene som er avhengig av den til gode, sier Dag Hareide, daglig leder i Regnskogfondet.
Se også:
Stiller strenge krav til verdikjeden
Den treårige samarbeidsavtalen trer i kraft fra nyttår, og den økonomiske støtten på tre millioner årlig vil gå til aktiviteter som bidrar til at store områder med regnskog bevares. Samtidig gir det REMA 1000 en unik mulighet til å komme tettere på menneskene i den andre enden av verdikjeden som rammes hardest når regnskogen raseres, og til å engasjere seg for en bedre fremtid for noen av verdens mest sårbare mennesker.
– Vi ønsker å gjøre en forskjell. Vi kan påvirke hva som brukes som ingrediens i våre egne matvarer gjennom samarbeid og krav til våre leverandører, og selv vise hva som er mulig gjennom egne merkevarer. Vi tror at samarbeidet med Regnskogfondet gjør oss enda bedre i vårt ansvarsarbeid både når det gjelder oss selv, men også når det gjelder å påvirke andre, sier Reitan.
Vi skal fortsatt være vaktbikkjer, og passe på alle næringslivsaktører – inkludert REMA 1000.
Fortsatt vaktbikkjer
De siste årene har norske matprodusenter nærmest konkurrert om forbrukerne ved å gi dem et så palmeoljefritt varesortiment som mulig. REMA 1000 har vært en av pådriverne i dette arbeidet, og har nå lyst til å bryte linken til tropisk avskoging på flere områder.
- Vi skal fortsatt være vaktbikkjer, og passe på alle næringslivsaktører – inkludert REMA 1000, sier Dag Hareide i Regnskogfondet. Vårt samarbeid bygger på gjensidig respekt for at vi har ulike roller og oppgaver. Som frivillig organisasjon vet vi at vi trenger de beste kreftene i næringslivet og offentlige myndigheter for å forme vinnerlaget som skal redde regnskogen.