Spennende stilling som fundraising- og kampanjerådgiver

Regnskogfondet søker nå etter en erfaren fundraising- og kampanjerådgiver i arbeidet vårt med å redde de gjenværende regnskogene og beskytte urfolks rettigheter.

Dersom vi skal lykkes med å løse natur- og klimakrisen, må vi beskytte verdens regnskoger. Regnskogfondet (RFN) ble etablert i 1989 som et svar på artisten Sting og høvding Raonis viktige oppfordring til verdenssamfunnet om å stå i solidaritet med urfolk og deres rettigheter, da de er helt avgjørende i arbeidet med å redde regnskogen. I dag er RFN en av verdens ledende organisasjoner innen rettighetsbasert regnskogbeskyttelse. Vi kjemper ved frontlinjen i kampen for å holde den globale temperaturen under 1,5°C, stoppe tapet av biomangfold og beskytte urfolk- og lokalsamfunns rettigheter.

Som fundraising- og kampanjerådgiver vil du bli en del av et lidenskapelig, ambisiøst og dyktig team på 8 personer som er ansvarlige for å styrke finansiering, synlighet og RFNs profil ovenfor private donorer og det private markedet i Norge.

Fundraising- og kampanjerådgiveren er ansvarlig for rekrutteringen av sporadiske, private donorer og strategisk, taktisk og operativ ledelse i samråd med innholdsproduksjon, CRM, digital distribusjon, givertjenester og eksterne leverandører. Stillingen rapporterer til teamleder for innsamlings- og bedriftssamarbeid.

Fundraising- og kampanjerådgiveren spiller en rolle i

  • Optimalisering, utvidelse og administrasjon av RFNs private giverbase.
  • Ledelse, inkludert budsjettansvar og økonomisk rapportering innenfor godkjente årsbudsjetter for private givere, DM og nettbutikk.
  • Fastsettelse og oppnåelse av budsjettmål og KPIer.
  • Overvåke og sikre tilfredsstillende investeringer og avkastning fra både enkeltstående innsamlingsaktiviteter, kampanjer og leads, samt tilrettelegge for konvertering til Regnskogvokter (RFG)-programmet.
  • Analysere og overvåke feltet for privat innsamling, samt identifisere målgrupper og konkurrenter i arbeidet med å utvikle RFNs strategiske tilnærming, mål og prioriteringer.
  • Planlegge og utføre RFNs «Always-On» kampanje og direkteutsendelser når de er relatert til private givere, inkludert budsjettering, medieforbruk, ressursplanlegging, koordinering, implementering og oppfølging med relevante samarbeidspartnere på tvers av organisasjonen.
  • Støtte eller drive kommunikasjonsaktiviteter knyttet til private givere, inkludert rådgiving for narrativ, budskap og «tone of voice» i samarbeid med kommunikasjonsteamet, samt produksjon, planlegging og gjennomføring av DM til private givere.

Ønskede kvalifikasjoner

  • Relevant høyere utdanning innen markedsføring eller fundraising er ønskelig. All formell utdanning kan kompenseres med relevant erfaring.
  • Flere års relevant erfaring med innsamlingsarbeid fra private- og sporadiske givere i Norge. Tilsvarende internasjonal erfaring er en fordel.
  • Erfaring med prosjekt- og økonomistyring, og merkevareledelse.
  • Markedsførings- og kampanjeferdigheter, og kan vise til tidligere erfaring med å rekruttere givere og skaffe midler gjennom direkte markedsføring, sosiale medier, kampanjer eller annen finansiering.
  • Omfattende kunnskap om det norske, private giverlandskapet.
  • Evner å tenke strategisk og kreativt, og trives med å legge til rette for team- og samarbeid.
  • Kunne utvise evne innenfor leverandør- og konsulentledelse.
  • Etablerte faglige relasjoner og nettverk er en fordel, i tillegg til evnen til å påvirke og engasjere.
  • Behersker skriftlig og muntlig engelsk godt.
  • Gode kommunikasjonsevner
  • Evner å representere RFN i relevante kontekster.
  • Erfaring med CRM-systemer
  • Kjennskap til Microsoft Office, økonomisystemer og publiseringssystemer for nett og nyhetsbrev.

Relevante egenskaper og andre evner som vil kunne bidra til å raskt oppnå tilstrekkelig kunnskap og ferdigheter, kan kompensere for mangler i kompetansen beskrevet ovenfor.

Vi kan tilby

  • En fast, 100% stilling ved RFNs hovedkontor sentralt i Oslo, Mariboesgate 8.
  • En spennende, dynamisk og meningsfull jobb i en internasjonal organisasjon.
  • Å jobbe i en «Great Place to Work” sertifisert organisasjon, i et arbeidsmiljø preget av mangfold, raushet, humor og dyktige, motiverte kollegaer.
  • Lønn etter avtale og gode forsikrings- og pensjonsordninger.
  • Fleksibel arbeidstid og frihet til å forme eget arbeid, med mulighet for hjemmekontor.
  • Muligheter for personlig og faglig utvikling.
  • 30 minutters trening innenfor arbeidstiden. Våre ansattes helse og velvære prioriteres.
  • Vi pusser opp hovedkontoret til høsten, og får snart nye og attraktive kontorlokaler.
  • En sosialkomité arrangerer sosiale arrangementer for alle ansatte i løpet av året.

Mer informasjon

Hvis du kjenner deg igjen i flere av de overnevnte ferdighetene – og ønsker en spennende stilling, ser vi frem til å høre fra deg!

Søk på stillingen her.


Hvis du har spørsmål, vennligst kontakt teamleder for innsamling og bedriftssamarbeid, Mira Foss, mira@rainforest.no eller telefon (+47) 902 62 812.

Eller direktør for eksterne relasjoner og resurssmobilisering, Nicolas Delaunay, nicolas@rainforest.no eller telefon (+47) 457 39 480

Søknadsfrist: 10. august.