Invitasjon til pitch - levere tjenester knyttet til Regnskogsfondets kampanjer
Regnskogfondet inviter dere til å presentere en pitch på levering av tjenester knyttet til våre kampanjer for leadsgenerering, verving av faste givere, Regnskogvoktere, engasjementsbyggende kampanjer og mulig merkevarebyggende kampanjer. Vi er ute etter en langsiktig samarbeidspartner.
Oppdrag:
1. Levere tjenester knyttet til kampanjer for leadsgenerering og verving av faste givere, Regnskogvoktere.
Hovedfokus vil være verving gjennom sosiale medier og evt andre digitale kanaler. Vi har en egen SoMe-ansvarlig for organisk aktivitet, men aktivitet for leadsgenerering og verving av faste givere outsources. Det er ambisiøse mål for leadsgenerering og fastgiververving. Vi har behov for et mediebyrå som kan og forstår fundraising, og har solid erfaring med å jobbe med organisasjoner.
2. Vi trenger hjelp til å finne gode influencere og andre personer med sterk påvirkning som ønsker å samarbeide med oss for å redde regnskog.
Her er det ikke snakk om spennende turer til regnskogen som vi fasiliteter. Influencerne må være troverdige i det å snakke om regnskogsaken, altså ha et etablert engasjement for klima og miljø, og ha evne til å mobilisere mange til å se hvor viktig det er å redde den tropiske regnskogen. Videre at vedkommende evner å bygge et så sterkt engasjement hos sine følgere at følgerne vil bidra til en framtid hvor den tropiske regnskogen blir bevart gjennom å donere penger.
Et godt eksempel er dette: https://www.youtube.com/watch?v=ks2lbfTecAs
3. Vi trenger hjelp til SEM og SEO.
Samarbeidet inkluderer innsikt, strategi, briefing, målgruppeanalyse, kjøring og optimalisering av digitale kampanjer inklusiv SoMe og eventuelt andre fundraisingskampanjer. Herunder, kontroll av materiell, løpende optimalisering og tracking, løpende rapportering og etterrapport på kampanjer inklusiv analyse osv. Videre er oppgaven eventuelle økonomiske forhandlinger med diverse mediehus for annonsering, og administrasjon av annonsekampanjer
Aktiviteter vi ønsker hjelp til og retningslinjer:
1. Løpende aktiviteter, SEM og SEO.
2. Digitale kampanjer. Vi kjemper mot avskoging og ønsker å være mest mulig papirløse.
Formålet med kampanjene er å generere leads med mål om å verve Regnskogvoktere.
Vi ser at sterke emosjonelle budskap er viktige overfor potensielle givere. Å fortelle om orangutangen som mister hjemmet sitt og står i fare for utryddes fordi regnskogen raseres har stor appell. Vi må tale til hjertet samtidig som vi pirrer folks nysgjerrighet og er relevante for dem, så de vil finne ut mer. Type: Jaguaren som sier: «Hvor skal jeg brøle hvis regnskogen forsvinner?» Vi må også skape en «sense of urgency» samtidig som vi kommuniserer at «ikke alt håp er ute», at det nytter å bidra for vårt arbeid gir gode resultater. Dette er fundamentet for et giverutløsende budskap. Vi jobber for å redde regnskogen, når vi bruker dyr i kommunikasjonen så er linken «forsvinner skogen forsvinner dyrene».
3. Mulig andre typer kampanjer som leder til leads og engasjement som skaper endring.
4. Etablere gode og effektive samarbeid med influencere/folk med sterk påvirkning.
Regnskogfondet har ca 63 000 følgere på Facebook og 16 500 følgere på Instagram. Mange kom for en del år siden, og dessverre har vi dårlig reach på postene våre.
Oppdragsgiver:
Regnskogfondet (se: http://www.regnskog.no/ )
Bakgrunn:
Skal vi løse klimakrisen må vi redde regnskogen. Faste givere, våre Regnskogvoktere, er en viktig del av løsningen. De bidrar med finansiering av prosjektene som redder regnskog. Leadsgenering er avgjørende i arbeidet med å skaffe disse faste giverne.
I regnskogen myldrer det av liv – faktisk finnes opptil 80 % av alle landjordas dyre- og plantearter her. Hver art, fra de minste insektene til de største rovdyrene, spiller en viktig rolle i økosystemene som leverer tjenester vi mennesker på hele kloden er avhengige av. Regnskogen gir oss mat og medisiner. Den lager sitt eget regn, og styrer nedbørsmønstre langt utover sitt eget område. Det er avgjørende for vår matsikkerhet.
Regnskogen lagrer minst 1000 milliarder tonn CO2. Dette tilsvarer Norges utslipp i 24.000 år. Når regnskogen raseres, ødelegges dette gigantiske karbonfangst- og lagringsanlegget, og den lagrede CO2’en slippes ut i luften vi puster i. Rundt 10% av verdens CO2-utslipp kommer fra rasering av tropisk regnskog. Det er omtrent like mye som fra alle biler i hele verden.
Det har tatt mennesker drøyt 70 år å ødelegge mye av det skattkammeret kloden har brukt opp til 100 millioner år å bygge opp. En tredjedel av den opprinnelige tropiske regnskogen er borte, en tredjedel av skadet, og vi har kun en tredjedel igjen med intakt regnskog. Regnskog hugges og brennes til fordel for økonomiske interesser. Når regnskogen ødelegges, er konsekvensene svært alvorlige og uopprettelige. Vi er nær ved et vippepunkt flere steder, for eksempel i Amazonas og på Borneo i Indonesia. Det vil si at da vil regnskogen begynne å tørke ut, og vi ender med savanne og kanskje ørken i stedet.
Over 260 millioner mennesker lever i og av regnskogen. Hadde de samlet vær en nasjon ville det vært verdens 5. mest folkerike stat. Vi ser at der urfolk og skogfolk får rettigheter til regnskogen sin, forvaltes den bærekraftig og blir stående. Sammen med dem reder vi regnskog. Når regnskogen ødelegges går unike levesett, kulturer og verdifull kunnskap om regnskogen tapt.
Regnskogfondet er en norsk organisasjon som ble stiftet i 1989. Vi jobber for å redde regnskogen, og vi er blant de beste i verden på akkurat det. Vår visjon: «Regnskogfondet jobber for en verden der miljøet er beskyttet og menneskerettighetene er oppfylt. Vår kjernevirksomhet retter seg mot de områdene der disse to globale kampene krysser hverandre: I regnskogene.» Vi jobber for å styrke urfolks og skogfolks bruksrettigheter til skogen og mulighetene til å leve et godt liv i regnskogen på egne premisser. De vokter sin egen skog for inntrengere. Urfolk og skogsfolk er viktige for å redde verdens dyr, planter og regnskoger mot rasering.
Slik jobber vi:
Vi samarbeider med over 50 lokale partnerorganisasjoner i 6 regnskogland, Brasil, Peru, Colombia, Den demokratiske republikk Kongo, Indonesia og Papua Ny-Guinea. Vi har søsterorganisasjoner i Storbritannia og USA.
Målet:
Å bevare regnskogen for fremtidige generasjoner og å styrke lokalbefolkningens bruksrettigheter til skogen og å styrke deres muligheter til å leve et godt liv i regnskogen på egne premisser. Det viser seg at der urfolk og skogfolk får bli boende i regnskogen, der forvaltes regnskogen og dens arter bærekraftig. Dette er en vinn-vinn-situasjon.
I Norge arbeider vi for å:
- Øke engasjementet for regnskogen.
- Forhindre at norsk politikk og norske næringsinteresser bidrar til å ødelegge regnskogene.
- Styrke politikk og praksis som bevarer regnskogen.
Egne innsamlede midler er avgjørende for oss. Våre Regnskogvoktere er privatpersoner som bidrar inn i vårt arbeid med et fast månedlig beløp. Dette er mennesker som har utviklet et engasjement for regnskogen. De er en del av opinionen og forbrukermakten som er viktig for å få til endringer både på politisk hold og når det gjelder å endre etterspørsel etter varer som fører til avskoging. Deres engasjement kan også bidra til å inspirere flere. Regnskogvokterne er en veldig viktig del av vår fremtidige finansieringsstruktur, og vi har ambisiøse mål for årlig økning i antall og størrelse på månedlige donasjoner.
Se mer om hvordan vi jobber i felt: http://www.regnskog.no/no/slik-redder-vi-regnskogen/slik-jobber-vi-i-felt
Arbeidet vårt nytter, her er våre seiere: http://www.regnskog.no/no/slik-redder-vi-regnskogen/vare-seiere
Målgrupper:
Demografi sier lite med tanke på vår målgruppe, det er holdninger, interesser og faktisk adferd som er viktig. Vår målgruppe er kjønnsnøytral, og selv om den beskrives som ganske ung, handler det her om at folk kan være mye eldre, men at de deler de samme holdningene og interessene og har lik adferd. Det handler altså ikke om alder, kjønn og bosted. Målgruppen vår heter «established liberals». Til tross for at demografi er lite egnet til å identifisere dem, så sier vi som en hjelp at «established liberals» en noe eldre og etablert gruppe enn «liberals». Vi ønsker å mobilisere de som er positive til å bidra med penger for å forandre verden, og helt unge har ikke samme muligheten til dette. Selve segmentet «established liberals» er lite, men «established liberals» har stor påvirkning på andre segmenter. Ved å fokusere på «established liberals» treffer vi derfor en veldig stor gruppe. Både privatpersoner, næringsliv og politikere.
Regnskogsfondets behov:
Fordi markedet er stadig mer målrettet og selektivt i hvordan og hvor de søker informasjon har vi forventninger til at et mediebyrå kommer med gode målgruppeanalyser, som er oppdaterte på målgruppenes holdninger, interesser og medievaner og bidrar med å utarbeide effektive annonsestrategier og -planer.
Regnskogfondet har strenge krav fra bidragsytere og myndigheter om at innsamlede midler skal gå til formålet. Vi er avhengige at vi klarer å holde kostander nede når vi utarbeider og markedsfører kampanjer. Derfor er vi avhengige av at også samarbeidspartnere er villige til å bidra til det viktige arbeidet med å redde regnskogen og styrke folket som bor i regnskogens rettigheter gjennom å strekke seg ekstra, og å bidra gjennom sine tjenester til et lavt kostnadsnivå.
Vi er spesielt interessert i å få informasjon om hvordan dere jobber, og da særlig:
- Hvilken kompetanse og erfaring sitter mediebyrået på?
- Hvilke arbeidsmetoder benytter dere?
- Hvilke ressurser og fremgangsmåte benytter dere ved målgruppeanalyser og strategiarbeid?
- Hvordan jobber dere ved optimalisering av kampanjen, og oppfølging av mediers leveranser?
- Hvilket omfang har evalueringen av kampanjen og videre analyse?
- Hva tilbyr dere kundene utover selve oppdraget?
- Har dere spesielle samarbeidspartnere; kommunikasjonsbyrå og reklamebyrå? Hvilken relasjon har dere til dem?
- Hvordan stiller dere dere til å samarbeide med f.eks reklamebyrå og kommunikasjonsbyrå som vi allerede har samarbeid med? Hva er deres erfaringer med prosesser knyttet til samarbeid om kampanjer med ulike eksterne aktører.
- Vi ønsker referanser fra tre kunder, og deres erfaringer, gjerne andre humanitære organisasjoner.
Kostnader og andre betingelser:
- Hvordan vil dere prise oppdrag fra Regnskogfondet?
- Hvilke konkrete element inngår i tilbudet?
- Hvilke betingelser setter mediebyrået for et eventuelt samarbeid?
Videre fremdrift:
Send pitchen til leder for markedsteamet, Johan Rød, på johan.r@rainforest.no innen 5. juni 2025.
Kontakt:

Johan Octavio Rød
Leder, marked
(+47) 458 34 211
johan.r@rainforest.no