Adform Tracking Pixel

Fullt av regnskogtømmer på båtmessa

Regnskogfondet har besøkt «Sjøen for alle» på Telenor Arena. Resultatet er nedslående.

To motorbåter fra båtmessen

Et lyspunkt: Selgerne i Bavaria viser kundene et alternative til tropisk tømmer. Duradeck til venstre, iroko til høyre.

I 2011 siden kunne vi melde om oppløftende resultater fra «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Det regnskogfrie materialet kebony var det mest brukte alternativet til den tradisjonelle teakbekledningen.

To år senere er kebony ute av markedet, og samtlige 17 båter fra åtte forhandlere Regnskogfondet kontrollerte inneholdt tropisk tømmer. I hovedsak teak, men flere av de største forhandlerne brukte også den truede tresorten iroko fra afrikansk regnskog.

– Overrasket og litt skremt

Ibiza og Windy var de to eneste som kunne fortelle oss hvilket land tømmeret kom fra, henholdsvis Myanmar og Indonesia. Fritidssenteret og Windy fortalte oss at tømmeret var FSC-sertifisert. Vi fikk ikke et klart svar fra Marex, Saga, Normar, Ibiza, Bavaria og Goldfish da vi spurte om tømmeret de bruker er sertifisert.

Regnskogfondets kampanjekoordinator, Anja Lyngsmark, sier hun er overrasket og litt skremt over utviklingen i båtbransjen.

– Båtbransjen går mot strømmen. Andre norske bransjer er nesten regnskogfrie, men i norske båter brukes det mer tropisk tømmer enn tidligere.

Hevder kundene vil ha teak

Flere forhandlere fortalte at de ønsker å tilby alternativer til teak, men at de frykter kundene vil bli skremt bort.

– Denne frykten handler både om at norske kunder nesten har et følelsesmessig forhold til teak og at noen av forhandlerne hadde mottatt klager fra kunder som hadde kjøpt båter med kebony og kokt ask, sier Lyngsmark.

Goldfish var en av forhandlerne som i 2011 tilbød et kebonyalternativ. I år var kebonyen skrotet til fordel for teak. På den positive siden vil Lyngsmark trekke fram Bavaria, som hadde stilt ut en båt med duradeck som alternativt materiale.

– Regnskogfondet oppfordrer båtbransjen til å fortsette jakten på materialer som kan erstatte regnskogtømmeret i norske båter. Flere forhandlere nevnte Estech og Thinline som nye og lovende alternativer. Kanskje er dette fremtidens løsninger, spør Lyngsmark.

Les flere nyheter om forbrukerstoff